Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa w internecie.
PAMIĘTAJ! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z Bankiem.
Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które zamieszczane są na stronie internetowej https://www.sgb.pl/komunikaty-o-bezpieczenstwie/.
BANKOWOŚĆ INTERNETOWA
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub sms-em, ani poprzez link wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub skorzystaj z przycisku logowania na stronie oficjalnej.
- Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz oraz ważność ich certyfikatów. Adres strony logowania powinien zaczynać się od https (oznacza to bezpieczne połączenie internetowe)
- Zadbaj o skomplikowane hasła, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
- Nie używaj tego samego hasła do rożnych kont.
- Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
- Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, które powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym.
- Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć WI-Fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
- Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy hotelach.
- Pamiętaj aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej.
- Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłaty gotówki.
KOMPUTER I TELEFON
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie ( systemy, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
- Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym.
- Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródłem.
- Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. podobnie z podłączeniem telefonu do komputera.
- Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Pay i App Store.
- Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
- W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją -od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować poprzez bankowość mobilną, a aplikację przez infolinię banku.
PODEJRZANY KONTAKT
- Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Przed podjęciem czynności w niej wskazanej skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która wysłała tę wiadomość.
- Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być .
- Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
- Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym sms-y, jeśli coś się nie zgadza nie zatwierdzaj operacji.
- Jeśli dzwoni do ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. potem samodzielnie zadzwoń do Banku.
- Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
- Kupujesz w nowym sklepie ?Poszukaj opinii na jego temat ( z rożnych źródeł) i sprawdź cz adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN.
- Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby : w aplikacji mobilnej SGB Mobile lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Twoim Banku. dowiedz się więcej https://www.sgb.pl/oferta/3d-secure/